zondag 18 augustus 2013

Beweeglijkheid oefenen

Vocht in voet
Afgelopen week ben ik naar mijn fysiotherapeut gegaan om te overleggen hoe ik het vocht het beste uit mijn enkel kan krijgen. Ik draag nu regelmatig een 'buisverband' - een soort kous zonder voet. Het verband zit strak om mijn voet en enkel heen en het helpt goed tegen vochtophoping in de voet.

Oefenen met een skateboard
Verder heb ik een oefening gekregen om de beweeglijkheid van mijn enkel te verbeteren. Het is een zogenaamde 'onbelaste' oefening waarbij ik zittend op een stoel met mijn voet een skateboard heen en weer beweeg. Mijn enkel is nu nog stijver dan hij al was en de voet staat enigszins gespitst. Het zal wel even duren voor ik de (beperkte) beweeglijkheid van mijn enkel van vóór de operatie terug heb. Eind september kan ik (hopelijk) beginnen met revalideren. Als het me de komende weken lukt om de enkel wat beweeglijker te krijgen, dan is opnieuw leren lopen hopelijk wat makkelijker.

Tussenstand enkel
Sommige mensen vragen me of er al vooruitgang in zit. Daar is in deze fase nog niets van te zeggen. Pas na een half jaar merken sommige patiënten verschil, maar pas na een jaar kun je met zekerheid zeggen of de behandeling effect heeft. Ik ben nu 2 maanden bezig - nog even te gaan dus!
Wel kan ik iets zeggen over de conditie van mijn onderbeen. Mijn kuit is heel dun geworden. Hij was sinds het ongeluk in 2008 al dunner dan mijn andere kuit, maar hij lijkt nu wel nóg dunner te zijn geworden. Je kunt de vorm van het scheenbeen tot aan de knie helemaal zien: vel over been! Resultaat van 2 maanden niet bewegen.
De pijn in mijn enkel als gevolg van de operaties valt mee - ik kan nu schoenen en slippers aan doen zonder dat het pijn doet. Broeken aandoen is soms wat pijnlijk omdat de voet gespitst staat en makkelijk blijft haken achter de stof. Gelukkig is het nog steeds rokjesweer.

Hulpmiddelen
Lopen zit er nog niet in, dus dat doe ik onbelast met krukken. Of ik gebruik een rolstoel als dat zo uit komt. Douchen kan ik al wel staand, maar zitten is makkelijker en voorkomt pijn. Ik kan de rolstoel, staande op één been, inmiddels zelf in en uit de auto tillen. Ik word steeds zelfstandiger - erg fijn. Bijkomend voordeel van zo'n rolstoel is dat je 'begeleider' in musea vaak gratis mee naar binnen mag. Daar heb ik nu al een paar keer iemand blij mee gemaakt;-)

1 opmerking:

  1. hi Es, al een tijdje niets laten horen, druk met vakantie vieren ;-)
    Alhoewel nog druk bezig met zakken zand sjouwen voor terras, hoef ik iig niet naar de sportschool!
    Al weer ruim 2 maanden bezig, wat gaat de tijd snel, hoop dat je snel herstelt!
    liefs Natas

    BeantwoordenVerwijderen