maandag 12 januari 2015

Ilizarov enkel-distractie groot succes

Mijn enkel gaat nog steeds vooruit! Vlak na kerst hebben we onze inboedel ergens opgeslagen omdat we een jaar op reis gaan. Het inladen van de vrachtwagen hebben we met z'n tweeën gedaan. Alles, ook de zware dingen hebben we zelf gesjouwd. Veel stond op rolcontainers (dozen enzo), maar het grote meubilair en het witgoed hebben we echt moeten sjouwen - soms wel 3 trappen en trapjes af. Het uitladen en overbrengen naar een container hebben we met z'n vieren gedaan. 's Avonds voelde mijn enkel wel wat stijf, maar ik heb geen echte pijn gehad. Ook niet de dag erna. Dat is echt volkomen nieuw - tot voor kort (en zeker voordat de Ilizarov-enkeldistractie werd toegepast) betaalde ik overbelasting altijd met pijn.
We zijn nu bijna twee weken onderweg en we hebben 7 dagen kunnen klimmen. Omdat de paden hier in Siurana vaak smalle paadjes zijn waarbij je regelmatig nog een beetje moet klauteren om bij de rotsen te komen, is het vaak erg onhandig om met krukken te lopen. Omdat het lopen zo goed gaat, heb ik de laatste dagen steeds alleen een stok gebruikt ter ondersteuning. Met krukken kan ik sneller lopen, maar met een stok gaat het eigenlijk ook wel goed. Ik heb nog steeds geen pijn!
Met klimmen ben ik weer op mijn oude niveau - zelfs iets beter. Ik heb de afgelopen twee keer een 7a kunnen uitklimmen (waarbij ik de eerste 7a zelfs in de eerste poging in één keer kon doen).
De arts, dr. Van Roermund, had al weg gezegd dat de vooruitgang in het enkelgewricht tot twee jaar na de Ilizarov-distractie kan voortduren, maar ik durfde er niet op te hopen dat dat in mijn geval ook zo zou zijn. Ik ben nu anderhalf jaar verder, en ik ga nog steeds vooruit! Ik heb dan wel een jaar moeten revalideren voor ik iets kon zeggen over de resultaten, maar tot nu toe ben ik ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Ik ben nu anderhalf jaar verder - ik ben benieuwd of ik nog meer vooruit kan gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten