woensdag 6 november 2013

Voor controle naar het UMC

Controle
Gisteren ben ik voor controle naar het UMC gegaan. Dr Van Roermund heeft mijn voet opgemeten: hoe ver kan ik 'spitsen' en hoe ver kan ik de tenen naar me toe trekken. Ook heeft hij wat in mijn enkel geknepen. Ik kan mijn voet plat neerzetten en duwen op de enkel doet geen pijn. Hij vond dat het er goed uit zag. Dat zegt echter nog niets over of de behandeling is geslaagd - daarover is pas na een half jaar op z'n vroegst wat te zeggen. Maar er zijn geen complicaties en ik heb vergelijkbare 'klachten' als andere patiënten met een Ilizarov-enkeldistractie in deze fase van de behandeling.

Vragen
Ik had wel een aantal vragen. Zo is mijn linkerbeen vaak roder van kleur dan mijn rechterbeen, maar dat blijkt te maken te hebben met de doorbloeding. Omdat ik mijn been nog niet volledig kan belasten, is de doorbloeding nog niet helemaal goed en dat levert de rode kleur op. Dat is 'normaal'.
En ik wilde weten of pijn na belasting van de voet kwaad kan. Sinds een paar weken klim ik weer 2 à 3 keer in de week. Tijdens het klimmen belast ik zo min mogelijk mijn linkerbeen, en bewegingen die pijn doen, die mijd ik. Vaak heb ik de dag na het klimmen wel pijn. Volgens dr. Van Roermund is dat normaal en ook niet erg - belasting is namelijk wel nodig om het proces in de enkel te stimuleren.
Verder hebben we het over mijn brace gehad. Die droeg ik al enkele jaren elke dag (de brace verlicht de pijn), maar nu ik kracht aan het opbouwen ben, is het beter om de brace af te laten.
Soms heb ik, ongeacht welke beweging ik maak, hele scherpe pijn op de plaats waar het kraakbeen het ernstigst beschadigd of weg is. De pijn is weg zodra ik de voet niet belast. Daarover kon Van Roermund niets zeggen. Dat is een kwestie van afwachten. De enkel was/is er zo slecht aan toe, dat het de vraag is of alle pijn ook echt zal verdwijnen.

Vervolg
Op 7 januari is de volgende controle. Dan is het een half jaar geleden dat de behandeling is gestart. Hopelijk is er dan al wat meer te zeggen over het effect van de behandeling. Tot die tijd mag ik blijven belasten op geleide van pijn en mag ik 'naar behoefte' naar fysiotherapie. Dus als de enkel 'niet goed' zit, mag de fysiotherapeut de enkel 'los trekken'. Eigenlijk zoals dat al gebeurde voorafgaande aan de behandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten