vrijdag 30 mei 2008

4 centimeter vooruitgang!

Kan het sneller?
Vandaag weer naar fysiotherapie geweest. Al mijn frustraties neergelegd en gevraagd of ik niet vaker behandeld kan worden dan twee keer per week en of ik niet nog meer thuis kan doen. Ik heb een soort skateboard thuis om zittend oefeningen mee te doen en een elastische band. Maar het antwoord was 'nee'. 
Meer behandelingen krijg ik niet, want de therapeut is bang dat het gewricht dan geforceerd wordt - ik beweeg al genoeg vindt hij. Ik fiets, ik werk en heel soms ga ik krachttrainen. Wat wel mag is lopen... Nog wel met krukken, want afwikkelen van de voet gaat nog niet goed. Zonder krukken lijkt mijn loopje al heel wat, als ik me heel erg concentreer. Ben ik moe, dan loop ik, zoals een collega het fijntjes uitdrukte, als 'een lepralijder'. Ik mag pas zonder krukken als ik 'fatsoenlijk' loop.
Volgende week donderdag moet ik naar de chirurg en dan worden er weer foto's gemaakt. Afhankelijk van hoe alles er dan uit ziet en wat de chirurg zegt, kan de fysiotherapeut me zeggen wat ik eventueel nog meer mag doen thuis.

Vooruitgang
Maar er is ook goed nieuws! Op 8 mei hebben we gemeten wat het verschil is tussen beide benen in beweeglijkheid. Als je met beide voeten op de grond staat en je buigt door je knieën, dan komen je knieën normaal gesproken even ver. Bij mij is mijn linkerenkel stijf en kan ik maar een beetje door mijn knie gaan. Mijn rechterbeen kan veel verder. Het verschil was op 8 mei 19 centimeter. Dat wist ik toen we vandaag weer gingen meten nog uit mijn hoofd. En vandaag was het verschil nog maar 15 centimeter!
De therapeut geloofde het niet en dacht dat ik me vergiste in de eerste meting. Een vooruitgang van 1 centimeter leek hem logisch, 4 centimeter niet. Maar toen we de oude meting erbij haalden, bleek toch echt dat ik 4 centimeter vooruit ben gegaan! Ik ben er erg blij mee. De afgelopen tijd vroeg ik me weleens af of ik überhaupt nog wel vooruit ging....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten