maandag 13 januari 2014

Controle na een half jaar

mri-scanner
Controle
Een week geleden  ben ik voor controle naar dr. vanh Roermund in het UMC geweest. Het is nu een half jaar geleden dat het Ilizarov-frame werd geplaatst. Bij sommige patiënten is na een half jaar al te zeggen dat ze baat hebben bij de Ilizarov-enkeldistractie. Ik weet niet of ik daar bij hoor. Ik heb nog steeds pijn, maar misschien wordt dat het komende half jaar minder? Bij de meeste mensen kan pas na een jaar revalideren met zekerheid gezegd worden of de behandeling geslaagd is.

Geen krakende enkel meer
Het enige dat anders is dan voorheen, is dat mijn enkel niet meer 'kraakt' als ik hem beweeg. Het kraken zou veroorzaakt worden door de chronische ontsteking van het kraakbeen en/of doordat de gewrichtsvlakken onregelmatig zijn. Al bij de vorige controle in november kraakte mijn enkel niet meer. De chirurg is daar optimistisch over. Het zou kunnen dat de gewrichtsvlakken gladder aan het worden zijn - iets dat de bedoeling is van deze behandeling.

Röntgen en MRI
In september is er een röntgenfoto gemaakt en toen had de chirurg al het vermoeden dat de cystes in het bot aan het dichtgroeien zijn. Ik hoopte dat er nu weer een röntgen-foto gemaakt zou worden, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling. De arts hield het bij wat drukken op de enkel ("Doet dit pijn?" Waarop ik antwoordde: "Nee, maar dat heeft nog nooit pijn gedaan!") en bij een meting van de hoek van de enkel. Omdat ik erg benieuwd was naar de oorzaak van de pijn die ik nu heb en graag wilde weten of er verschil is met november, is er uiteindelijk toch een foto gemaakt. Daarop leek weer wat verbetering te zien te zijn, maar dat was niet met zekerheid te zeggen. Daarvoor had de arts eigenlijk een MRI nodig, maar om die nou uit nieuwsgierigheid te maken... "Waarom niet?" vroeg ik.... Komende zaterdag moet ik voor een MRI naar het UMC en eind januari weet ik meer. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten