zondag 16 juni 2013

Donderdag onder het mes!

Succes bij 70% van de patiënten
Donderdag 20 juni word ik geopereerd aan mijn enkel. Er zal een zogenaamde Ilizarov-enkeldistractie worden toegepast. De behandeling kan misschien leiden tot uitstel van een artrodese (vastzetten van de enkel). Zekerheid is daar niet over - pas na een jaar weet ik of de behandeling ook bij mij zal werken. Van de behandelde patiënten heeft 70% baat bij deze behandeling. Ik hoop dat ik er bij zit.

De enkel-distractie
Bij een Ilizarov gewrichtsdistractie wordt d.m.v. een uitwendige fixatie van de boteinden
(die het gewricht vormen) het gewricht 6 weken lang ongeveer 5 millimeter uit elkaar getrokken. Afgelopen donderdag is het frame aangemeten. Ik krijg vlak onder de knie, vlak boven de enkel en in de voet in totaal 7 pinnen die dwars door het bot heen gaan en 2 pinnen die alleen in de zijkant van de voet zitten. De pinnen worden uitwendig met elkaar verbonden. Hiernaast een foto van hoe het er uiteindelijk uitziet.

Herstelperiode: een jaar?
Ik zal 3 maanden uit de running zijn en daarna ga ik weer werken. De revalidatie zal (alles bij elkaar) ongeveer een jaar duren. Eerst moet de enkel weer stabiel worden, daarna moet ik gaan werken aan beweeglijkheid (het frame zorgt ervoor dat de enkel en voet eerst stijf en pijnlijk zullen zijn) en daarna kan ik pas weer gaan belasten... Destijds heb ik na mijn ongeluk (in overleg met mijn fysiotherapeut) deels klimmend gerevalideerd. Ik hoop dat dat nu ook weer mogelijk zal zijn.

2 opmerkingen: