zondag 23 juni 2013

Geopereerd

Afgelopen donderdag ben ik geopereerd en er zit nu een mooi frame om mijn been. In totaal gaan er 7 pinnen dwars door de botten van het onderbeen en de voet heen. Alleen ter hoogte van de middenvoetsbeentjes zitten 2 pinnen aan beide zijden van de voet - op die plek kan geen pin dwars door de botjes heen geplaatst worden.

Artroscopie
De chirurg heft tijdens de operatie ook een artroscopie uitgevoerd. Hij heeft via een kijkoperatie littekenweefsel weg gevijld en hij heeft goed naar de gewrichtsvlakken kunnen kijken. Hij bevestigde wat we al eerder vermoedden: er mist veel kraakbeen in het midden van het gewricht.Er zitten ook 'holtes' in het bot. De Ilizarov-distractie leidt er hopelijk toe dat de holtes dichtgroeien. Daarnaast dus mogelijk herstel van ontstoken kraakbeen en bindweefselgroei op de 'kale' plekken. Als alles goed gaat, werkt de hele behandeling op de lange duur pijnverlichtend.

De distractie
Tijdens de operatie is mijn enkel al 2 mm uit elkaar getrokken. De dagen erna is de enkel  's ochtends en 's middags nog verder opgerekt. In totaal doen ze in het ziekenhuis 5 mm. Morgen word er een röntgenfoto gemaakt en als er voldoende ruimte in het gewricht is aangebracht, mag ik naar huis. Mocht er nog wat meer ruimte nodig zijn dan ze tot nu toe hebben gecreëerd, dan trekken ze de enkel morgen nog wat verder uit elkaar. Van het oprekken heb ik geen last - ik voel wel dat de pezen het niet makkelijk hebben, maar dat is wel vaker het geval en dat soort pijn vind ik niet zo erg.

Pijn
Het klinkt allemaal gruwelijk en het ziet er ook best naar uit, maar ik heb maar weinig pijn. De pijnstilling is vanaf het begin eigenlijk wel goed geweest. Ik gebruik paracetamol, diclofenac en een soort morfine - alles in tabletvorm, dus geen gedoe met een infuus. De middag na de operatie voelde het alsof er een olifant op mijn been was gaan zitten, maar het voelde (gelukkig) niet als botpijn, maar meer als een hele zware kneuzing.
Na de operatie heb ik een dag lang last gehad van een pijnlijk oog. Ik kon er ook niet goed mee kijken - alles was wazig. Waarschijnlijk heb ik één oog open gehad tijdens de operatie en is het hoornvlies een beetje uitgedroogd geraakt. Met een oogdouche en oogdruppels is het weer verholpen. Dit was eigenlijk het meest vervelende, vooral omdat het lastig lezen was met één oog. Maar dit was de enige klacht - het valt dus allemaal wel mee.

Mobiliteit
Ik ben al sinds donderdagavond 'mobiel'. Ik kan zelf naar de wc en ik kan mezelf wassen. Ik loop met krukken of ik gebruik een rolstoel. Ik mag er nog niet op staan. Omdat ik voldoende drink mocht het infuus er donderdagavond al af en omdat ik veel beweeg, heb ik geen behandeling tegen trombose nodig. Morgen wordt er een zooltje aan gemeten en dan mag ik binnenkort het been ook een beetje belasten.

Slapen
Slapen met het frame valt mee. Ik kan op mijn rug en op mijn zij slapen. Ik moet wel iets onder mijn been leggen ter ondersteuning van de knie. Omdat ik in een onnatuurlijke hoek lig met dat frame, heeft de knie het relatief zwaar. Als ik in bed lig 'fiets' ik vaak even met mijn linkerbeen - zodat de knie niet zo stijf wordt. Vannacht heb ik mezelf per ongeluk geschopt met het frame. Op mijn andere been zit nu een dikke bult. Hopelijk blijft het daarbij en schop ik mezelf (of Pieter) niet nog een keer.

Verzorging
Het frame moet 3 keer per week 'ontsmet' worden en de inkepingen in de huid (waar de pinnen richting bot gaan), moeten dagelijks worden gereinigd. Ik mag de wondjes ook uitspoelen onder de douche. Het is veel werk - 16 openingen heb ik in totaal en per gat/pin moeten twee gaasjes gebruikt worden. Morgen gaan we even langs de apotheek om de hele voorraad op te kopen... Ik ben hier niet zo'n held in (het ziet er eng uit, zo'n pin in je huid), maar Pieter vindt het erg leuk om te doen en hij doet het op een heel prettige manier. Pieter gaat de verzorging doen als ik thuis ben.

Kleding
Tot mijn verbazing kan ik gewoon ondergoed aan en hoef ik niet te knutselen met klittenband of drukkers. Ik had al wel wat ondergoed aangepast, maar uiteindelijk heb ik dat dus helemaal niet nodig. Als het elastisch is, kan ik het met enig ruk- en trekwerk over het frame heen krijgen :-) Lenigheid is wel een must - ik kan met mijn handen voorbij mijn voet komen als ik mijn been gestrekt heb en dat helpt wel in het gevecht om ondergoed aan te doen.

Tot zover
Het valt me al met al niet tegen, alhoewel ik me nu wel beter realiseer dat ik de komende zes weken echt aan huis gekluisterd zal zijn - ik ben met zo'n frame echt kwetsbaar. Maar het is (hopelijk) voor een goed doel, dus mij hoor je niet klagen.

1 opmerking:

  1. Interessant om te lezen, ik leef met je mee (voor wat het waard is ;-)) Mark

    BeantwoordenVerwijderen