maandag 8 juli 2013

Zooltje voor Ilizarov-frame

Zooltje
Afgelopen donderdag heb ik in de gipskamer van het UMC een soort zooltje gekregen waarmee ik me makkelijker zou kunnen bewegen. Ik mag het Ilizarov-been belasten - zolang ik maar niet met het metaal op de grond kom. Met dit zooltje zou dat kunnen. Krukken blijven nodig, want de pinnen in de voet zorgen voor een nare pijn bij belasting. Het zooltje is gemaakt door de firma Spronken Orthopedie.

Twijfels over pasvorm
Het zooltje zit alleen niet fijn - de bandjes waarmee ik hem over voorvoet en wreef moet vastmaken, lopen precies langs de pinnen en over de insteekopeningen heen. Pijnlijk en niet handig - de insteekopeningen moeten 'vrij' liggen, afgedekt met verband. Verder is de hak zó hoog, dat ik met mijn andere voet een schoen met hoge hak aan moet. Nou heb ik wel schoenen met hakken, maar niet zo hoog als het ziekenhuiszooltje. Ik kan mijn linkervoet niet 'spitsen', dus vallen veel hoge schoenen af. Als ik mijn hoogste hak aandoe, is het ziekenhuiszooltje toch nog hoger, waardoor ik erg ongemakkelijk loop. Verder is het zooltje zó lang, dat ik veel ruimte over hou bij de tenen - traplopen met een veel te grote zool is erg lastig. Kortom: ik ga dit zooltje niet gebruiken - ik heb er meer last dan lol van. Ik geef het ding terug aan de gipskamer.
Naschrift februari 2014: ik heb via mijn verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat de firma Spronken Orthopedie €753,13 rekent voor de vervaardiging van het geheel. Ze noemen het een beugel (terwijl er geen beugel te bekennen is) en de prijs ligt vele malen hoger dan bijvoorbeeld een paar steunzolen. Zonde van het geld - zeker ook omdat ik het ding niet heb kunnen gebruiken.

Verder met krukken en rolstoel
Gelukkig is belasten van de linkervoet geen must - het gaat ten slotte om rust in het gewricht. Ik ga dus maar gewoon verder met onbelast lopen op krukken. En de keren dat ik naar buiten ga, gebruik ik de rolstoel. Het is relatief zwaar om eenbenig met krukken te lopen en ook is het best pittig om met een rolstoel te rijden - maar het houdt me fit denk ik dan maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten