dinsdag 17 juni 2008

Weer een kleine stap vooruit

Matige vooruitgang, of niet?
Vandaag bij fysiotherapie weer laten meten wat het verschil is tussen mijn linker- en mijn rechterbeen. Ik ben anderhalve centimeter vooruitgegaan in 2 weken tijd. Het verschil tussen links en rechts is nu 13,5 centimeter. Ik was verbaasd: bij de vorige meting was de vooruitgang groter. De fysiotherapeut was niet verbaasd, maar tevreden. De eerste weken kun je een sprong maken en daarna volgt stilstand, een beetje vooruitgang of soms zelfs achteruitgang. Nou, dan is dit dus niet zo slecht. Mijn enkel voelt ook echt veel soepeler - ik kan hem beter ontspannen en ik kan er zelfs een beetje mee 'schommelen' of draaien. 

Lotgenoten gezocht
Net even op Internet gekeken naar verhalen van 'lotgenoten'. Alle mensen die ik ontmoet die ook iets in hun enkel hebben gebroken, hebben eenvoudiger breuken. Wat ik 'leuk' zou vinden om te weten is wat de ervaringen zijn van mensen met dezelfde breuken. Wanneer konden ze zonder krukken lopen? Wanneer konden ze springen? Wanneer konden ze hun voet weer spitsen? Gaat de pijn weg? Ik hoopte op Internet verhalen te vinden waar ik wat aan heb - in 'het wild' kom ik ze niet tegen.
Maar op Internet is het één en al treurnis. Ik zoek maar niet verder - omdat ik de mensen niet ken, weet ik dus toch niet goed hoe ik hun ervaringen moet inschatten. Zijn het doorzetters of moeten ze juist aangespoord worden om wat te doen aan hun herstel?